על תרומות חלב, ובנק חלב אם

נושא מעניין וקרוב לליבי הוא תרומת חלב אם

כשהבת השלישית שלי נולדה, היא הפתיעה אותי בהמון דברים כי היא הייתה שונה מאוד שני אחיה הגדולים.

(תזכורת בשבילנו שכל תינוק הוא שונה, והסיפור שלנו עם תינוק אחד ממש לא אומר כלום על מה שיהיה בפעם הבאה… קצת תקווה למי שהייתה לה התחלה קשה עם הראשון😘)

אחד הדברים שהיו מעניינים איתה היה שממש מההתחלה, היא ישנה 6 שעות ברצף בלילה. אני מתקשה להאמין שזה היה אמיתי אבל זה אכן קרה. בשבילה הכול היה טוב, אבל בשביל הגוף שלי זה היה ממש לא  לעניין.

בפעם הראשונה שזה קרה, קמתי בבוקר לא רק גדושה אלא ממש עם התחלה של דלקת. אחר כך יומיים שלמים הייתי צריכה להניק סביב השעון כדי להיפטר מהדלקת…

כמובן שמאותו לילה שמתי שעון מעורר כל לילה לשאוב חלב באמצע השינה שלה, כי חששתי מאוד מדלקת.

(אגב, זה מאוד מעניין. לכל אחת יש גוף אחר וסף אחר שבו היא מגיעה לגודש. אצל מישהי אחת מספיק שיעברו 4 שעות בין הנקות ויתחיל גודש ואצל אחרות זה יכול לקחת גם הרבה יותר שעות.)

בכל מקרה בחזרה לסיפור, הייתי קמה לשאוב באמצע הלילה. ובהתחלה זה היה ממש ממש קשה לי, אבל לא היה עם מי לדבר… התינוקת לא הסכימה להתעורר. אז המשכתי להתעורר משעונים מעוררים ולשאוב, ולאט לאט נוצר לי סטוק במקפיא.

בדיוק באותה תקופה הוקם בארץ בנק חלב האם הראשון, תחת מד"א. הקימה אותו חברה שלי שהיא חוקרת חלב אם מדהימה, והייתי בין הראשונות לשמוע עליו. כששמעתי על ההקמה שלו, עלה  בראשי הרעיון לתרום את החלב שאני שואבת כל לילה – לבנק החלב!

אז מה זה בכלל בנק חלב אם?

בנק חלב אם דומה למדי לבנק הדם. מדובר בעצם בארגון שאוסף חלב אם מנשים שמסכימות לתרום חלב. אחר כך הוא בודק את החלב, מערבב אותו כדי ליצור תמהיל מדויק ומאוזן של חלב ומפסטר אותו.

את החלב הסופי מקפיאים בטמפ' נמוכה מאוד, ושולחים לפי הזמנה לפגים צעירים שלא מקבלים חלב אם ועבורם חלב אם יכול להיות מציל חיים.

כמו שאתן יודעות, חלב אם הוא המזון המושלם עבור כל תינוק, אבל בפרט אצל פגים צעירים, הוא ממש יכול לעשות הבדל אמיתי, ולכן לפחות כרגע (בתקופת ההרצה של בנק החלב בארץ) החלב מגיע לבתי החולים שמזמינים אותו עבור פגים שאין להם חלב אם.

כדאי לציין שבנקי חלב אם קיימים בכל העולם כבר עשרות שנים, וכאן בארץ אנחנו יחסית באיחור.

זה חלום גדול שלי שיום יבוא וכל אמא שחפצה לתת לתינוק שלה רק חלב אם, ואין לה אפשרות לספק לו את כל הכמות בעצמה, תוכל לקבל חלב באיכות גבוהה מבנק החלב.

לצערנו, בגלל שהחלב בבנק החלב מיועד לפגים ועובר בדיקות קפדניות, לא כולן יכולות לתרום לשם חלב. חשוב שהחלב יישאב במשאבה אישית (לא מושכרת), יישמר בתנאים סטריליים בהקפאה, ויש להקפיד על היגיינה בזמן השאיבה (שטיפת ידיים, סטריליזציה). אלו דברים שמגבירים את איכות החלב השאוב עבור כל תינוק, אבל בדרך כלל אצל תינוק בריא אחרי החודש הראשון לחיים זה לא יהיה בהכרח חובה. אבל אצל פגים, זה ממש קריטי.

בכל מקרה, אם מישהי לא מתאימה לתרום לבנק החלב, או שפשוט לא רוצה לעבור את כל הפרוצדורה, אפשר להצטרף לקבוצות של תרומת חלב אם בפייסבוק. אם מישהי מחפשת שם חלב אם לתרומה, חשוב לדעת שהקבוצות לא מפוקחות ולכן חשוב לעשות בירור עם האם התורמת ולוודא מצב בריאותי ותנאי שאיבה לפני שלוקחים ממנה חלב.

בגלל שחלב אם הוא רקמה אנושית אסור למכור אותו בתשלום, ממש כמו שאסור לסחור באיברים או ברקמות אנושיות אחרות.

בנק החלב משתדל להקל במה שאפשר – מספק שקיות אחסון לחלב בשפע וגם מגיע לבית התורמת לעשות את הבדיקות ולאסוף את החלב.

צריך מינימום של 3 ליטר חד פעמי או 100 מ"ל לשבוע באופן קבוע כדי לתרום לבנק החלב, ולכן אם יש לכן חלב לתרומה אבל מדובר בכמות קטנה יותר, שווה לפרסם בפייסבוק.

הקבוצות הרלוונטיות הן: "תרומת חלב אם", "תרומת חלב אם באהבה".

בקבוצות הפייסבוק מצויות אימהות (וגם אבות) שמחפשים חלב אם לילדים שלהם, בדרך כלל בגלל שהן לא יכולות לייצר מספיק חלב עבור התינוקות שלהן בגלל בעיות מבניות, ניתוחים וסיבוכים אחרים, אבל עדיין חשוב להן מאוד לתת חלב אם לתינוקות שלהם.

בעיני, זו זכות גדולה וחסד גדול לתרום חלב לאימהות שזה חשוב להן, ולא יכולות להגיע לכך בעצמן. זו באמת מסירות נפש גדולה של אימהות שמתזזות ומחפשות חלב אם לתינוקות שלהן, וזו גם באמת מתנה גדולה עבורן ממי שתורמת ומוכנה לתת את ההכי טוב שלה – עבורן.

וכדי לסיים את הסיפור שלי – עברתי בדיקות דם, ונמצאתי כשירה לתרום חלב לבנק. זה היה פשוט נפלא. מה שהתחיל משאיבות מתוך מועקה הפך לשליחות. במשך כמה חודשים הייתי ממשיכה לשאוב באמצע הלילה, ועם כל הקושי בלקום בשעות האלה – הרגשתי סיפוק גדול כי ידעתי שהחלב שלי הולך למטרת הצלת חיים.

אם הצלחתי לסקרן אתכן, אני מצרפת לכן מסמך עם התנאים לתרומת חלב לבנק החלב + מייל ליצירת קשר אם אתן רוצות לתרום (חד פעמי או קבוע).

למה בכלל צריך בנק חלב אם? מה ההתעקשות לתת דווקא חלב אם כשיש תמ"ל זמין בכל סופר?

(תזכורת: תמ"ל = תרכובת מזון לתינוקות)

אז קודם כל, חשוב לדעת שארגון הבריאות העולמי ממליץ על מדרג הזנה עבור תינוקות:

  1. קודם כל, חלב אם מאם התינוק ישירות בהנקה.
  1. אם אין אפשרות, אז חלב אם מאם התינוק, שאוב.
  1. אם אין אפשרות או שאין מספיק, תרומת חלב אם של אם אחרת, ממקור בטוח.
  1. רק אם מוצו כל האפשרויות, אז שימוש בתמ"ל.

כן. תמ"ל הוא האפשרות הרביעית והאחרונה, באין מוצא.

ההמלצות הללו נשענות על הסתכלות כוללת על בריאות תינוקות ועל מה שמיטיב עם ההתפתחות שלהם.

"סטנדרט הזהב" בהזנת תינוקות הוא הנקה. ככה זה בטבע וזו צורת ההזנה המתאימה ביותר עבור תינוקות. זה נוגע גם לסוג המזון, הטמפרטורה שלו והסטריליות שלו, וגם לצורת ההזנה שהיא פיזיולוגית יותר: הקצב האיטי יחסית, זה שתינוקות שולטים בעצמם על הקצב והכמות, הקירבה לאם, אכילה תוך כדי מציצה של הפיטמה שהיא גמישה ורכה ומציצה שלה מפתחת את שרירי הפנים…

חשוב להבין שתמ"ל הוא כמובן המצאה חשובה מאוד, ממש הצלה במקרים מסוימים. ממש כמו ניתוח קיסרי, שהגדיל משמעותית את כמות הנשים ששורדות לידות – תמ"ל אכן יכול להספיק כדי להזין תינוקות. אבל הוא לא הופך להיות הבחירה שלנו לכתחילה.

אני, כיועצת הנקה, שמחה מאוד שיש תמ"ל כי יש מקרים שבהם באמת לא מתאפשר (באופן זמני או קבוע) לתת לתינוק את כל ההזנה שלו מחלב אם. אבל (וזה אבל גדול) זו לא הבחירה הראשונה אלא האחרונה ברשימה, כמו תרופה, במידה וזה לא מסתדר עם האופציות האחרות.

מה זה אומר?

בעיניי זה אומר שכל אחת צריכה לעשות את ההשתדלות כדי לתת לתינוק שלה את מקסימום ההנקה שהיא יכולה.

זה לא אומר שלכולן זה יצליח, וככה זה בחיים, ויש הרבה מורכבויות. תאמינו לי שאני ערה לגמרי לכל המורכבויות, הקושי הרגשי, התאוששות מלידה קשה, התחלות קשות שאחריהן צריך להגביר חלב, תלות גדולה של התינוק דווקא בנו… אבל אני מאמינה שכל אחת צריכה לפחות לנסות.

לנסות להגיע למקסימום שהיא יכולה, לטובת התינוק שלה, הבריאות שלו והקשר המשותף.

ואם זה לא מסתדר? כמו שאני תמיד אומרת, יש פתרונות ביניים. אם לא הלך כמו שחלמנו, זה לא אומר שצריך לזרוק הכול לפח ולוותר על זה לגמרי.

אפשר להתמיד בשאיבות. אפשר להניק חלקית ולתת תוספת עם צינורית על השד. אפשר לשאוב בקבוק אחד ביום. אפשר גם להשתמש בתרומות חלב.

אין לנו שליטה על התגלגלות הדברים. הרבה פעמים הדברים לא הולכים כמו שחלמנו. אבל אם נדע שעשינו את הכי טוב שלנו – בהתאם לנסיבות כמובן – זה ניצחון גדול.

מי יכולה / לא יכולה לתרום חלב אם? באתר מד"א: 

https://www.mdais.org/blood-donation/who-can-donate-milk

ליצירת קשר עם בנק חלב האם: 0526367909 (הדר)

קבלי השראה להנקה שלך באופן קבוע. עם ידע פרקטי בגישה טבעית לאימהות שייתן לך את החיזוק בדרך שלך.

מיה איזקס

© 2017-2023 כל הזכויות שמורות.

תפריט נגישות