על מזונות שמגבירים ומייבשים חלב, ותוספי תזונה להגברת חלב

אחת השאלות הנפוצות שאני נשאלת היא "מה כדאי לאכול כדי להגביר/לשבח את החלב?" וכמובן שאחריה מגיעה גם השאלה "מה אסור לאכול בהנקה?"

נתחיל אולי עם תשובה לשאלה השנייה. בגדול, מותר לאכול הכול בהנקה. יש מעט מאוד מזונות שעשויים לייבש חלב, וגם הם עושים את זה רק אם צורכים מהם בכמות גדולה. מדובר בעיקר בעשבי תיבול כמו מרווה, נענע, זוטא ופטרוזיליה. כולם מייבשים חלב רק בכמויות גדולות או בריכוז גבוה. לכן, אין מניעה לצרוך אותם באופן מזדמן, בכמויות קטנות (לדוגמא פטרוזיליה בסלט פעם ב.., או תה נענע פעמיים בשבוע) אבל רצוי לא לצרוך אותם בכמויות גדולות. 

זרעי שומר (כמו בחליטה) הם מזון שנוי במחלוקת ויש מי שחושב שהם עשויים להגביר כמויות חלב, אבל יש גם מחקרים שהראו שהם מפחיתים כמויות חלב. לכן, אני מציעה לא להשתמש בהם, ולו בשביל הסיכוי הקטן שאצלך הם מפחיתים כמויות חלב. כן, גם לא כדי "להקל על גזים".

וכעת לגבי מזונות שמגבירים חלב:

נתחיל עם מה שלא מגבירים חלב: שקדיה, טחינה שקדים ואגוזים. יש אמונה שמדובר במזונות שמעשירים את החלב ומגבירים אותו אבל בפועל זה לא נכון. 

בפירוט: אגוזים ושקדים עשירים בשומנים וחלבונים, ויכולים להיות מזינים מאוד אחרי הלידה – במידה. הם חשובים כי הם מזינים אותנו, אבל הם לא מעשירים את החלב. חשוב לשמור על כמות מאוזנת ולא גדולה מידי כיוון שהם מכילים גם הרבה אומגה 6, שהיא חומצת שומן שכשיש אותה בכמויות גדולות בגוף – היא מגבירה דלקתיות (וזה לא טוב). 

מה שכן, חשוב לצרוך מספיק אומגה 3 במקביל לאומגה 6, כיוון שכאשר שתי אלו מאוזנות אחת עם השניה, זה מנטרל את הפרו-דלקתיות. 

בכל מקרה, אגוזים ושקדים יכולים להשפיע קצת על הרכב חומצות השומן בשד כמו מזונות שומניים אחרים שאנחנו צורכות, כי הרכב חומצות השומן מושפע חלקית מהתזונה, אבל זה לא משפיע על כמויות החלב בשד.

גם חלב פרה, כמו שמקובל לחשוב, לא מגדיל את כמויות החלב.

ומה כן?

מזונות שכן נמצא קשר בין אכילה שלהם לכמויות חלב גדולות הם שיבולת שועל וקינמון, כך שאתן מוזמנות להוסיף אותם לתפריט באופן קבוע (גרנולה, דייסת קוואקר ועוד הם נשנוש מעולה ובריא וגם מועיל לכמויות החלב).

ועכשיו, אני רוצה להתייחס לצמחים מגבירי חלב. מדובר בצמחים שעל פי מסורת/מחקרים מגבירים את ייצור החלב.

עוד רגע אחד לפני זה, חשוב לי שתבינו משהו על הגברת חלב. חלב מיוצר בהתאם להיצע וביקוש. כדי לייצר יותר חלב, צריך להראות לגוף שיש יותר דרישה. זה אומר שכדי להגביר חלב לפני הכול צריך להוסיף הנקות ושאיבות, ובכל מקרה שיהיו לפחות 8 פעמים ביממה הנקות ושאיבות. 

רק אחרי שעשינו מאמץ בכיוון הזה, אפשר לשקול שימוש גם במגבירי חלב. 

מגבירי חלב לא עובדים כמו קסם, ולא אצל כל אחת, וחשוב לדעת שיש התוויות נגד לשימוש במגבירי חלב. זה אומר שזה לא מתאים לכל אחת ודרושה המלצה מקצועית להשתמש במגבירי חלב. מה שמתאים למישהי אחת לא מתאים לאחרת- והמצב הבריאותי ההתחלתי סופר חשוב כאן!!!

הרבה פעמים אני רואה כל מיני המלצות שנשים זורקות לאוויר בפייסבוק כמו "תקני חילבה, זה ממש עוזר". כשאני רואה את זה בא לי לצעוק להן שזה לא סתם תוסף מגביר חלב. הוא לא מתאים לכל אחת!

לפני שמישהי מתחילה לקחת תוסף מגביר חלב (גלקטוגוג), שהוא צמח מרוכז שנלקח בכמויות גדולות, חשוב להתייעץ עם יועצת הנקה ובמידת הצורך עם רופא כדי לוודא שהוא מתאים למצבך הבריאותי. 

תת פעילות של בלוטת התריס, סכרת, אלרגיות, אסטמה, שימוש במדללי דם ובתרופות אחרות באופן קבוע הם רק חלק מהתוויות הנגד לשימוש בחלק מהצמחים להגברת חלב. 

אמנם יש הרבה צמחים שיכולים לעזור, אבל זה לא משהו לעשות "סתם ככה כי שמעתי". 

אם אתן מרגישות צורך בהגברת חלב, או שאתן בטוחות שאתן צריכות להגביר את כמויות החלב – חשוב להתייעץ עם יועצת הנקה. גם כדי לבנות תכנית הגברת חלב מותאמת אישית מבחינת גירוי השד (הנקות ושאיבות, שימוש בצינורית ועוד) וגם כדי להתאים באופן אישי מגבירי חלב, אם יש צורך.

קבלי השראה להנקה שלך באופן קבוע. עם ידע פרקטי בגישה טבעית לאימהות שייתן לך את החיזוק בדרך שלך.

מיה איזקס

© 2017-2023 כל הזכויות שמורות.

תפריט נגישות