הנקת פגים ופגות מאוחרת

הנקת פגים שונה מאוד מהנקה רגילה

הנושא של פגות יכול לתפוס כל אחת בהריון, ולפעמים בלי סימנים מקדימים. ההשלכות של זה על המשך החיים (ועל ההנקה בפרט) – אדירות.

אם יש משהו שאני ממש מאמינה בו, זה שידע מוקדם יכול לעשות הבדל.

השבוע סיימתי ללוות שתי אימהות לפגים מתוקים שליוויתי עד שהגיעו להנקה המלאה שחלמו עליה… זה לא פשוט בכלל – אבל מרגש במיוחד. כמה זמן לקח להגיע לשם?

הנקת פגים שונה מאוד מהנקה רגילה, ולכן יכול לקחת גם המון זמן עד שמגיעים להנקה מלאה.

במקרה שלנו, לאותן אימהות לפגים לקח חודשיים שלמים של מאמצים להגיע לשם. שאפו על הדרך והמאמץ!

למה כל כך הרבה?

קודם כל, צריך להבין את המצב. לרוב, אנחנו מדברות על מצב של לידה מוקדמת. לפעמים היא מתרחשת לפתע, ולפעמים יש לפני כן זמן מסוים של אשפוז בשל ירידת מים או סימן אחר שמעיד שההיריון עלול להסתיים מוקדם מהמתוכנן.

לפעמים זה קורה עוד הרבה לפני שהספקנו להתכונן ללידה/הנקה, וזה עלול להוסיף לחץ.

כשנולד פג, הוא מופרד מאימו ברגע הלידה ונלקח לפגייה. בהתאם למצבו הרפואי הוא מחובר למגוון מכונות ומכשירים. לרוב גם לוקח זמן עד שההורים רואים את התינוק שוב.

הנקת פגים שונה מאוד מהנקה רגילה בכך שבדרך כלל הנסיבות האידיאליות והטבעיות להנקה נעדרות במקרה של פגים. זה עלול להערים קשיים רבים בעיקר בהתחלה, ולכן במקרים כאלה חשוב לזכור ששם המשחק הוא זמן.

מיד אחרי הלידה חשוב להתחיל לסחוט קולוסטרום, ממש כמו בלידה רגילה במקרה שבו התינוק לא התחבר או שהייתה הפרדה. אצל פגים זה עוד יותר קריטי "להפעיל" את ההנקה מהר, כי לגוף לפעמים לוקח קצת יותר זמן לקלוט מה קרה כאן.

אז ככל שמתאפשר, אמא לפג אמורה להתחיל לסחוט קולוסטרום כל 3 שעות בימים הראשונים, ולאחר כיממה להוסיף גם שאיבות.

ומה קורה אחר כך?

כמה ימים אחרי לידת הפג בעוד האמא משתחררת ממחלקת יולדות, התינוק נשאר מאושפז לרוב עוד ימים-שבועות. זה מוסיף עוד המון קשיים לסיפור שלנו…

האמת היא שזה די אבסורד בעיני שלכל ילד/תינוק שמאושפז בכל מחלקה אחרת, יש זכות למלווה והוא מקבל מיטה לידו… אבל רק לפגים אין אפשרות למלווה. התוצאה היא הורים שמוצאים את עצמם מסבלטים דירות קרובות לבית החולים, לנים אצל בני משפחה ועוד….

בקיצור, נוצר כאן מצב פסיכי של תינוק שמאושפז, אמא שצריכה לשאוב לפחות 8 פעמים ביממה כדי להזין אותו + להתאושש מהלידה – וכל זה רחוק מהבית, בהתרוצצויות שלא הגיוניות לאישה אחרי לידה.

רק בהמשך מגיעים להנקה עם פגים.

לרוב, ככל שהתינוק קטן יותר, ככה הוא יתחיל ניסיונות הנקה מאוחר יותר. לפעמים הוא מוזן בהתחלה בזונדה, ולאט לאט עובר להאכלה מבקבוק. אחרי זמן מסוים מציעים לו גם הנקה פעם-פעמיים ביום.

הנקת פגים גם מלמדת אותנו שזה אף פעם לא מאוחר.

ממש היום הייתי בייעוץ אצל אישה מקסימה, שבוע וחצי אחרי לידה (לא פג), שב"ה יש לה שפע חלב אבל התינוק עוד לא התחבר לשד עד לפגישה. כשדיברנו מראש בטלפון היא שאלה אותי האם לדעתי "יש לזה עוד סיכוי?". במונחים של אחרי לידה, שבוע וחצי נראה כמו הרבה זמן, והיא דאגה ובצדק, שאולי אין תקווה.

הרגעתי אותה שכל עוד התינוק אוכל וגדל, ולה יש חלב – זה אפשרי תמיד.

לעולם אי אפשר לדעת, וצריך לזכור שהכל בר-שינוי. הנקת פגים היא דוגמא חיה לכך שתינוק יכול לעבור המון דברים ועדיין להגיע להנקה.

וכעת לנושא השני במאמר: פגות מאוחרת.

ההגדרה של פגות מאוחרת היא תינוקות שנולדו החל משבוע 34+0 ועד שבוע 36+6. בפועל, גם תינוקות שנולדים לפני שבוע 38 יכולים להיות בעלי מאפיינים של פגות מאוחרת מבחינת ההנקה.

זהו נושא שיש אליו פחות מודעות.

פגות מאוחרת מאופיינת בזה שתינוקות מצד אחד נולדים לפני הזמן, אבל מצד שני לא בהכרח  זקוקים לטיפול נמרץ כמו פגים בשבועות מוקדמים יותר. הם לרוב יכולים לנשום בכוחות עצמם וגם לאכול דרך הפה.

עם זאת, לרוב הם נולדים לפני השלב שבו הם יכולים לסנכרן בצורה מלאה מציצה-בליעה-נשימה. כלומר, הם יכולים לבצע כל אחת מהפעולות האלה, אבל הסנכרון של כולן יחד לא קל להם. מסיבה זו הם לא תמיד יכולים לינוק בצורה יעילה או מלאה.

אם תינוקות כאלה נולדים גם במשקל קטן (וזה קורה לעיתים קרובות), הם עלולים להיות חלשים מכדי להיות מסוגלים לינוק בצורה יעילה, לגרות את השד ולהעביר מספיק חלב.

זה בעייתי, כי הרבה פעמים התינוקות הללו כן מסוגלים להתחבר לשד, אבל הם פשוט לא יודעים לדרוש מספיק ארוחות ולהעביר מספיק חלב בהנקה.

בגלל שאין מספיק מודעות לבעיה הזו, אימהות רבות בטוחות שהן מניקות והכל הולך סבבה, ורק כשמגיעות לשקילה הן מגלות שבעצם התינוק שלהן לא עולה מספיק במשקל.

ועכשיו הבעיה היא שעד שכבר מגלים את זה – השד כבר הוריד את כמויות החלב, כי לא היה מספיק גירוי/הגירוי היה חלש. ומכאן נכנסים לסחרור.

ההמלצה במקרה של פגות מאוחרת היא להניק/ לעבור להנקה בצורה מבוקרת, תוך תשומת לב יתירה לכמויות החלב ולשמירה עליהן.

אם התינוק אושפז בפגייה לפני השחרור הביתה, לרוב הוא משתחרר בהנקה חלקית. זה בסדר! עדיף לעשות את המעבר להנקה לאט ובטוח, תוך שילוב של שאיבות+תוספות בהתחלה. השילוב של שאיבות ותוספות מבטיח לנו גם שהתינוק מקבל את מה שהוא צריך, וגם שכמויות החלב נשמרות. לכן עדיף לעבור להנקה בצורה מבוקרת מאשר לעשות מעבר חד להנקה, ואולי לגלות שזה לא היה מספיק.

אם התינוק נולד מעל 2 ק"ג ולא היו בעיות מיוחדות, יכול להיות שיהיה שחרור הביתה בלי להיות באשפוז ארוך (במיוחד אם התינוק נולד אחרי שבוע 36). גם אז, חשוב להיות מאוד בפוקוס על מה שקורה. ההמלצה הכי טובה שלי היא בכל מצב של לידה לפני שבוע 38, או של תינוק קטן – לקחת יועצת הנקה ולראות שהכל הולך כמו שצריך.

בכל מקרה, יכול מאוד להיות שיהיה שווה לשמור על 2 שאיבות ביום בהתחלה, לצד הנקה, ואם העלייה במשקל לא מספיקה לתת תוספות. למה? קריטי לזכור שאצל תינוק קטנטן אין רזרבות. קריטי לנו שיקבל את מה שהוא צריך ועדיף להיות קצת יותר "בפוקוס" בהתחלה, ואחר כך לעלות על הגל.

הערה חשובה על תוספות: לפעמים יש צורך לתת תוספות. בבית החולים לרוב האפשרות היחידה שתוצע תהיה בקבוק. כמו שכבר הבנתן, בקבוק זה לא אידיאלי מצד אחד, ומצד שני רוב התינוקות (במיוחד פגים) מצליחים להתגבר על חשיפה לבקבוק ולעבור להנקה אם לאמא יש מספיק חלב. הסיבה שפגים מאוחרים מקבלים בקבוק היא כי קל יותר לאכול מבקבוק.

עם זאת, עם המעבר הביתה רצוי לתת את התוספות בדרכים אחרות שמעודדות את התינוק לסנכרן מציצה-בליעה-נשימה, ולשפר את סיבולת לב הריאה שלו שדרושה להנקה (הנקה היא פעילות אירובית).

דרכים כאלה יכולות להיות האכלה בצינורית על האצבע/האכלה עם מזרק על האצבע/האכלה בצינורית על השד. זה לא חייב להיות בכל ארוחה אבל זה בהחלט יכול לעזור לעשות מעבר מהיר יותר להנקה.

ומילה אחת על אחרי הלידה – אם ילדתן לפני הזמן, אל תיבהלו אם ההנקה לא הולכת מיד. כדאי לזכור שהנקה היא תהליך, וזה בסדר שהיא תיקח זמן. העיקר לדאוג ל-2 דברים והשאר יגיע עם הזמן והסבלנות:

  1. ייצור החלב (על ידי סחיטה ידנית ושאיבה תכופה),
  2. שהתינוק יקבל אוכל ויעלה במשקל (גם אם באופן זמני יש צורך להשתמש בתמ"ל עד שהכמויות יעלו).

לפעמים, ברגע שתינוק משיג רמת בשלות מסוימת או כשהוא מתחזק – הדברים מסתדרים מעצמם. רק צריך קצת סבלנות ונכונות לעבור תהליך.

קבלי השראה להנקה שלך באופן קבוע. עם ידע פרקטי בגישה טבעית לאימהות שייתן לך את החיזוק בדרך שלך.

מיה איזקס

© 2017-2023 כל הזכויות שמורות.

תפריט נגישות