היווצרות החלב בהריון

על תהליך היווצרות החלב במהלך ההיריון

אולי חלקכן כבר חווה את זה – יציאת טיפות חלב מהשד בהיריון. זה יכול להיראות מבהיל, או מוזר, אבל בערך החל משבוע 25 בהריון אם תסחטו קצת את השד (כמו בתמונה למטה) תוכלו לראות שיוצאת לכן טיפה של נוזל שקוף מקצה הפיטמה.

אם אתן לוחצות, ולא יוצא לכן חלב- חשוב שלא תיבהלו! זה לא אומר שום דבר על היכולת של השד שלכן לייצר חלב, אלא כנראה שהטכניקה של הלחיצה לא הייתה יעילה.

אז איך זה עובד?

החל משבוע 16 מתחיל תהליך ייצור החלב בשד.

בשבוע 25 בערך, כבר אפשר ממש להוציא טיפות קולוסטרום בסחיטה.

עם זאת, החלב לא אמור לצאת מהשד וזה רק חלק מהתהליך שהגוף עובר לקראת הלידה. מה שמחזיק את החלב זו השיליה. השיליה מפרישה הורמונים שמקשים על החלב לצאת ולכן החלב לא יוצא במהלך ההיריון. בלידה, אחרי יציאת השיליה, אותם הורמונים כבר לא יופרשו והחלב יתחיל לצאת ביותר קלות.

החלב הראשוני שנמצא בשד (כבר בהריון) הוא הקולוסטרום. הקולוסטרום הוא נוזל צהוב/שקוף סמיך ומרוכז, עשיר בחלבונים וברכיבים חיסוניים, ואידאלי לניקוי המעיים של התינוק מהמקוניום (הקקי הראשוני שהוא תוצאה של פסולת מבליעת מי השפיר בבטן).

השד שלנו עובר כמה תהליכי התפתחות בשלבים שונים לאורך החיים, ובפרט: בגיל ההתבגרות, בהריון ואחרי הלידה – בהנקה. בלוטות החלב גדלות ונוצרות בשד עוד ועוד בלוטות, ולכן רוב הנשים יחוו גדילה של השד בהריון, שמעידה על התפתחות תקינה של הבלוטות שמייצרות חלב.

חשוב להגיד שאין מה לחשוש לסחוט קצת חלב בהריון כדי לראות אם יוצא, מסקרנות או מסיבות אחרות (אולי זה נשמע מוזר אבל תכף אפרט). גם אם יצא קולוסטרום זה לא "גומר לתינוק את החלב", כי החלב מיוצר כל הזמן, לפי הדרישה של התינוק.

גם בשלב הקולוסטרום, כשהתינוק יונק השד מתרוקן ומתמלא שוב ככל שהתינוק יונק יותר. לכן סחיטה מוקדמת לא תשפיע על הכמויות אחרי הלידה.

אגב, רוצה להגיע מוכנה להנקה אבל צריכה הכוונה על מה שחשוב באמת? קבלי גישה מיידית לקורס אונליין שיכין אותך במדויק להנקה ולחיים שאחרי הלידה – כדי שתשתמשי בתבונה בזמן היקר שאחרי הלידה.

לפרטים על הכנה להנקה >>

מתי אני עשויה לרצות לסחוט חלב לפני הלידה, עוד בהריון?

לפעמים יש מקרים שבהם נרצה לסחוט חלב עוד לפני הלידה. המקרה המצוי ביותר הוא לפני לידה בקיסרי מתוכנן.

בלידה קיסרית יש לפעמים עיכוב בתחילת שחרור החלב. לגוף לוקח יותר זמן להבין שהתינוק יצא, וייתכן שזה ישפיע על יציאת החלב מהשד. המשמעות היא שיכול להיות שאחרי הלידה התינוק לא יצליח להוציא חלב בהנקה ראשונה. במקרים רבים אחרי קיסרי יש הפרדה בין האם לתינוק למשך כמה שעות, והתינוק צריך לקבל משהו לאכול…

כדי להתכונן למצב הזה מראש – אם מישהי יודעת שהיא בדרך לקיסרי מתוכנן, סחיטה ושמירת קולוסטרום מראש תהיה מאוד משמעותית לשעות הראשונות. ככה במידה ויש הפרדה אחרי הלידה המלווה של התינוק יוכל להאכיל אותו בקלוסטרום שנסחט מראש.

באופן כללי, הנקה אחרי קיסרי יכולה להיות קצת מאתגרת בהתחלה ויש הרבה מה לעשות כדי להתכונן אליה ביעילות, אז אם אתם יודעות שמתוכננת לכן לידה בקיסרי – מוזמנות לפנות אלי בפרטי:)

לצפייה בסרטון הסבר:
https://abm.me.uk/how-lactation-works/

קבלי השראה להנקה שלך באופן קבוע. עם ידע פרקטי בגישה טבעית לאימהות שייתן לך את החיזוק בדרך שלך.

מיה איזקס

© 2017-2023 כל הזכויות שמורות.

תפריט נגישות