איך שומרים חלב אם?

כללים וטיפים חשובים

חלב אם מאחסנים במכלים סטריליים המתאימים לאחסון חלב אם. אפשר לרכוש שקיות חד פעמיות סטריליות ייעודיות לחלב אם, או מכלים רב פעמיים. אפשר לעקר צנצנות זכוכית ולהשתמש בהן.

בכל מקרה חשוב לדעת שאם רוכשים שקיות, חשוב שיעמדו בתקן מבחינת הפלסטיק. לרוב, לשקיות שנרכשות ישירות מסין בדרך כלל אין תו תקן, ולכן ההמלצה שלי היא לקחת את זה בחשבון ולהשקיע כמה שקלים יותר ולרכוש שקיות מאושרות לשימוש.

כשאנחנו מאחסנות חלב, חשוב לדעת מה מטרת האחסון. בגדול הכלל הוא כזה:

–           אם החלב הוא לשימוש ב-3 הימים הבאים, עדיף לשמור במקרר.

–           אם החלב לשימוש בזמן מאוחר יותר, עדיף להקפיא מיד.

בעיקרון יש אפשרות לשמור חלב בטמפרטורת החדר עד 4 שעות, אבל בגלל החום ומחשש להתפתחות בקטריות, עדיף להעביר למקרר כבר מההתחלה.

 

מה משפיע על זמן אחסון החלב?

  1. סטריליות וניקיון: ככל שתנאי השאיבה יותר סטריליים, יש הקפדה על שאיבה בידיים נקיות, ויש סטריליזציה למשאבה לעיתים קרובות יותר (בסטריליזטור או בסיר עם מים רותחים על האש), ככה החלב נקי יותר מחיידקים ויכול להישמר יותר זמן.
  1. מיקום החלב במקרר/מקפיא: ככל שנשמר יותר עמוק במקרר או במקפיא (לא בדלת), או אם נשמר בדיפ פריז (הקפאה עמוקה של מינוס 16 מעלות) כך יש יותר סיכוי שהחלב יחזיק זמן רב יותר.
  1. סוג המשאבה ששאבנו איתה. אם מדובר במשאבה אישית שלנו, יש פחות סיכוי למזהמים בחלב. לעומת זאת במשאבה מושכרת, עשויים להיות מזהמים וזה יכול לקצר את משך האחסון של החלב.

בתמונה הנ"ל צירפתי טבלה, (שבדרך כלל מודפסת על מגנט שאני מחלקת ללקוחות שלי😊). הזמנים שמפורטים בטבלה הם הזמנים האידיאלים לאחסון חלב.

עם זאת, לפעמים חלב יכול להחזיק יותר זמן, ושווה לבדוק ולהריח לפני שזורקים.

חשוב לדעת שיש גם אופציה להשתמש בחלב להכנת דייסות, להוסיף לאמבטיה אם החלב כבר מקולקל (זה נפלא לעור) להכין סבון חלב אם (שזה אדיר לעור), ותכשיטים מחלב אם.

באופן כללי, כדאי לדעת שחלב אם שהופשר או חומם מחזיק למעט מאוד זמן. לכן, כדאי לשקול בתבונה מתי לחמם ומתי לא.

 

בקיץ במיוחד, אפשר לתת חלב קר או בטמפרטורת החדר (ממש כמו שאנחנו שותים מים קרים). היתרון של זה הוא שאם מאיזושהי סיבה התינוק לא לקח את החלב – אפשר להחזיר לקירור ולשמור אותו ליותר זמן.

 

(כמה זמן? הפירוט נמצא בתמונה כאן למעלה).

 

ככלל, אם שואבים חלב לשימוש ב-3 הימים הבאים, עדיף לשמור אותו בקירור. אם הוא לשימוש בעוד יותר מ-3 ימים, או שלא בטוח שנצטרך – עדיף להקפיא כמה שיותר טרי.

 

אם את יודעת שאת צריכה להיפרד מהתינוק ולהשאיר אותו עם חלב אם, ואין חלב טרי/מקורר, כדאי להפשיר חלב מהמקפיא על ידי העברתו למקרר מראש. ככה, החלב מפשיר לאט לאט ותקף ל-24 שעות מרגע שנמסו גושי הקרח שבו.

 

מה קורה אם צריך חלב עכשיו ושום דבר לא מופשר מראש?

 

ניתן להפשיר שקית של חלב קפוא בעזרת מים חמימים. בעדיפות ראשונה לשים את השקית תחת זרם מים פתוח, או בעדיפות שניה לשים בקערה עם מים למשך כמה דקות. בכל מקרה – לשים לב שהמים חמימים ולא רותחים!

 

מרגע החימום צריך לתת את החלב כמה שיותר מהר (כי האיכות שלו יורדת), או שאפשר להעביר למקרר לעוד 4 שעות לכל היותר (מבלי לחמם שוב אחר כך), כל עוד התינוק לא התחיל לאכול עדיין.

 

שימו לב שחלב קפוא שהופשר עשוי להיות לא הומוגני, ודורש ערבוב מחדש.

 

בעבר ההמלצה הייתה לא לשקשק חלב אלא לערבב במעגלים, אבל במחקרים חדשים נראה שאם השקשוק קצר יחסית, זה לא אמור לשבור את החלבון. ולכן בשורה התחתונה, כדאי לערבב חלב לפני שנותנים אותו כדי לערבב את השומן עם שאר החלב. אפשר בתנועות מעגליות, או בשקשוק קצר.

 

חשוב לזכור שחלב אם שהתינוק כבר התחיל לאכול ממנו, נשאר טוב רק עד סיום הארוחה, או בקירור לעוד 4 שעות אחרונות (ללא חימום נוסף).

קבלי השראה להנקה שלך באופן קבוע. עם ידע פרקטי בגישה טבעית לאימהות שייתן לך את החיזוק בדרך שלך.

מיה איזקס

© 2017-2023 כל הזכויות שמורות.

תפריט נגישות